Email Marketing

Email marketing

I sin mest basale forstand er email markedsføring brugen af email til at markedsføre produkter eller tjenester. Men en bedre definition af email marketing er brugen af email til at udvikle forhold til potentielle kunder eller klienter.

Email marketing giver dig mulighed for at målrette mod bestemte grupper af kunder eller endda specifikke personer. At tilbyde individuelle kunder særlige fødselsdagstilbud på merchandise eller services er en måde at gøre dette på. En restaurant sender muligvis en email til kunder på deres fødselsdage, der for eksempel giver 50% rabat på en hovedret. Denne form for personalisering hjælper en virksomhed gradvist med at udvikle og opretholde et forhold til en kunde, der kan føre til øget salg og kundeloyalitet.

Arbejdet med email marketing er tæt knyttet til dataindsamling (behandling og udnyttelse). Data, der bruges til bedre kundeindsigt, optimering af kunderejsen og personlig tilgang til den enkelte kundes behov for at maksimere indtægtspotentialet. Det er også gennem dataanalyse, at jeg arbejder med optimering, vedligeholdelse og drift af email marketing.

De to største fordele ved email marketing er pris og lethed. Sammenlignet med andre typer markedsføring er email en billig måde at annoncere din virksomhed og dens produkter eller tjenester på. Det er også ekstremt nemt at oprette og spore en email marketing kampagne, som gør det let tilgængeligt også for små virksomheder.

Du kan f.eks. Tilføje en tilmelding til nyhedsbrev til dit websted i en pop-up og derefter sende nyhedsbreve til den email liste, der samles, når folk tilmelder sig. Et regelmæssigt nyhedsbrev er en enkel og effektiv måde at sende opdateringer om din virksomhed, kommende begivenheder og særlige tilbud. Email software gør det også nemt at planlægge automatiserede salgsfremmende e-mails til kunder, der ikke har købt for nylig.

Har i brug for nye øjne på jeres nyhedsbreve, så kan jeg hjælpe med at udarbejde en strategi og implementere den.

Eksempler på roadmaps

For at danne mig et overblik over det nuværende setup af emails, laver jeg et roadmap der også giver et visuelt element til udarbejdelse af strategien.

 

Næste step er at kigge på mulighederne for at udvide setup og gøre nyhedsbrevene mere fokuseret. Dette gør jeg i et nyt roadmap, for stadig at have overblikket og let kunne tilpasse og redigere set-up i fremtiden.

email roadmap eksempel

Eksempel på automation flow

Her er et eksempel på et automated flow med flere conditions fordelt over flere dage og forskellige nyhedsbreve.

Jeg kan hjælpe med den tekniske opsætning af jeres flows i MailChimp, MarketingPlatform og Emarsys.

Automation flow

Så skal design og tone-of-voice have opmærksomhed også. Det er vigtigt med en rød tråd gennem hele kommunikations flowet, således kunde ikke bliver i tvivl om hvem der er afsender. Der er stor mulighed for at personliggøre Jeres e-mails og gøre dem relevante for modtageren. Her kan adfærd og købshistorik fra webshop gøre kommunikationen meget mere målrettet og opdateret, for at gøre give modtageren den bedste oplevelse og købelyst.

Når alt dette er gennemgået og klar, skal det sættes op i jeres ESP, CRM eller marketing automation system. Det er stor forskel på mulighederne for opsætning, brug af AI og brugervenlighed i systemerne. Det kan være en fordel at vurdere om et nyt system er nødvendigt for at kunne opfylde jeres ønsker til automation flows, email kampagner og den overordnede marketing.

Jeg har arbejdet med email marketing i MailChimp, MarketingPlatform, Agillic og Emarsys.

Email marketing er en del af Marketing automation, men hvad er marketing automation.

Det er ingen hemmelighed, at kvalitets, målrettet markedsføring er vanskelig at udføre. I kan bruge hundreder af timer på at lave indhold, branding og engagere sig med kundeemner online. Men de ved ikke, hvornår din kundeservice eller salgsteam har talt med dem, eller hvilke e-mails de har åbnet og beskeder, de har klikket på, eller endda hvordan de fandt dit brand. Derfor er marketingautomationsplatforme som fx. HubSpot, Marketo, ActiveCampaign game-changers. Fordi de kombinerer al denne information ét sted.

Selvom intet i den digitale tech-stak nogensinde virkelig automatiseres fra start til slut, hjælper en marketing automation platform med følgende nøgleelementer:

Integration med interne virksomhedsdatabaser, så marketingteamet har adgang til alle kundekøb og info, de har leveret under online tilmeldingsprocesser, hvilket gør det muligt for marketing at kommunikere med kunderne korrekt

  • Website analytics og lead tracking fra start til slut
  • Lifecycle tracking
  • Sociale medier posts og engagement
  • Oprettelse af landingsside
  • Formularer til at indsamle information
  • Tracking af downloads på website
  • Annoncekampagner gennem sociale medier
  • Lead nurturing gennem chat, pop-ups
  • Automatisering af email marketing
  • Lead score
  • Dynamisk, personligt indhold
  • Workflow automation for at ændre livscyklusstadiet, status osv.
  • Knyt alle ovenstående oplysninger til en kontakt og analyser deres helhedsrejse med dit brand

Vær opmærksom på, at email automatisering er inkluderet i de tjenester, som en ægte marketing automation platform tilbyder; dog kvalificerer email automatiseringer på egen hånd sig ikke som ægte marketing automation, hvis den ikke inkluderer alle de andre funktioner, der er anført ovenfor. Det skyldes, at email marketing alene ikke hjælper dig med at pleje kundeemner, opbygge indholdslandingssider med formularer til download, skabe relationer med loyale kunder og analysere, hvordan en masse marketing fungerer hånd i hånd med din email marketing.

Marketingautomatiseringsplatforme er all-inclusive suiter, der giver dig mulighed for virkelig at integrere alle kanaler i dit brand og udføre markedsførings opgaverne i et sammenhængende flow.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Jeg kommer gerne forbi til en snak om jeres opgave og giver mit forslag til løsninger.

Hvad kan jeg hjælpe med...

ecommerce ikon

eCommerce

Har i brug for hjælp til opstart af webshop eller vil i et skridt videre?

email marketing ikon

E-mail Marketing

Få hjælp til opsætning af e-mail kampagner og automation flows.

projektledelse ikon

Projektledelse

Har i brug for struktur og styring af et digitalt projekt?